
MICHAEL BUHELT

Han satte stolt et sidste punktum på side 3. Biologiens centrale dogme beskrevet med fagbegreber og figurer. Ja, sågar et eksempel på hvordan tabellen til translation af mRNA til polypeptid fungerede. Han kaldte stolt på sin far ... han var 7 år gammel, og min ældste søn.
Forud for denne scene havde vi sammen udviklet et computerspil, der skulle repetere genetik for mine biologielever på HTX, og været forbi laboratoriet hvor vi havde gennemført en gelelektroforese sammen. Blot et af mange vidnesbyrd om, hvad der er blevet lidt af et motto, at: "børn er ikke dumme, de er uerfarne".
Navnet er Michael og ud over at være far har jeg en kandidatgrad i biologi, og har undervist på HTX, STX og HF siden 2008.
Her har jeg med selvsyn set den enorme forskel, som motiverede og dygtige folkeskolelærere gør i unge menneskers liv. Min livslange passion for formidling af STEM-fagene bragte derfor min kæreste Cecile og mig til at starte STEMskolen. Med ønsket om at gøre det nemmere at lave fed undervisning i STEM-fagene, og måske åbne denne ellers lidt drengedominerede disciplin for piger, udvikler vi virkelighedsnære opgaver, forsøgsvejledninger, læringsspil og knytter løbende stofområder op på narrativer, hvor vi følger de 3 rumvæsner Krim, Kram og Krum, og deres venner. God undervisning er multimodal.
Lad os samme gøre STEM-fagene endnu federe!